Kwaliteitsmanagement juni 2012

Hoofdfase HBO Management - Kwaliteitsmanagement dmv een NEMAS-examen
Mw.Maaike
Berichten: 55
Lid geworden op: 27-10-2011 16:40

Kwaliteitsmanagement juni 2012

Bericht door Mw.Maaike » 14-06-2012 21:12

Vanmiddag was het examen Kwaliteitsmanagement. Ik was in Nieuwegein en heb daar nog een paar forummers ontmoet. Goed om dan de koppen nog even bij elkaar te steken en elkaar moed in te spreken. Ik vond het wel een fair examen, hoewel ik niet alles wist. Het is een examen waarbij je veel moet lezen en schrijven. Drie onderdelen, waarvan de eerste drie korte cases had. Over FMEA (Failure MOde Effect Analysis) wist ik niet zoveel te melden. Ik hoop er maar het beste van. Volgende week zaterdag is het mondeling in Amersfoort. Ik wil het goed voorbereiden, nog wat theorieen in gedachten meenemen, zodat ik een goed verhaal kan vertellen. Dus het boek en de map kan nog niet opgeruimd worden.

Johan
Berichten: 34
Lid geworden op: 05-05-2009 10:48

Bericht door Johan » 19-06-2012 10:38

Hoi Maaike,

Dat komt wel in orde!
Misschien nog een tip: toen ik mondeling deed enkele maanden geleden, zal Ron Emmerik in de Jury. Da's de auteur van het boek "kwaliteitsmanagement" dat de NEMAS aanraadt. Het is dus handig als je het jargon kent dat daarin voorkomt, dan ben je zo mee :)

succes!

AlbertJ
Berichten: 7
Lid geworden op: 26-05-2010 17:44

Antwoorden

Bericht door AlbertJ » 22-06-2012 08:38

Hoi Maaike,

Ik was ook op het examen. Vond het wel te doen maar ook ik wist niet veel te melden over het FMEA. Ik zag trouwens dat op de site van de associatie de antwoorden al staan, kun je even controleren of het een beetje overeenkomt.
Nu morgen nog een mondeling en dan door naar de volgende module.

En voor iedereen die ook morgen een mondeling ondergaat... Succes!!
Are we there yet....?

Tien
Berichten: 28
Lid geworden op: 01-12-2011 09:42

Kwaliteitsmanagement

Bericht door Tien » 23-06-2012 10:52

Ik zou iig iedereen aanraden niet de mappen van de LOI te gebruiken, maar een van de boeken die door Nemas wordt aangeraden. Ik heb die van Ron Emmerik gebruikt. Nog een tip; koop dan ook de nieuwste versie.
In de mappen van de LOI staat veel wat tijdens het examen niet aan de orde komt.
Groet,
Tinyta de Rooy

HBO Management
sinds jan 2008

Mw.Maaike
Berichten: 55
Lid geworden op: 27-10-2011 16:40

Bericht door Mw.Maaike » 23-06-2012 20:51

Het was best intensief, dat eindgesprek / mondeling examen. Een heleboel vragen over mijn scriptie, de theorie en de toepassing van de theorie op de praktijk.
En dan nog afwachten tot 23 juli, tot we mail krijgen.

Tien
Berichten: 28
Lid geworden op: 01-12-2011 09:42

Scriptie

Bericht door Tien » 24-06-2012 08:38

Persoonlijk vond ik het verdedigen van de scriptie te doen. Er werd een aantal vragen over de scriptie en een aantal vragen over de theorie gevraagd. Eerst stelde de jury me op mijn gemaakt door een paar basic vragen te stellen. Prima. De tijd ging snel voorbij. Overall wel een goed gevoel. Hopelijk heb ik minstens een 6,5 gehaald.

Voorbereiden op de scriptie is lastig. Je hebt het ten slotte zelf geschreven en weet waar het over gaat. De theorie kun je na het examen nog niet 'vergeten'. Dit aangezien dit ook aan de orde komt tijdens het verdedigen van je scriptie.

Btw is heb alles via Nemas gedaan, het examen en de scritpie. Een aanrader voor mensen die iets meer tijd nodig hebben.
Het examen is dan in Nieuwgein en de scriptie verdedigen in Amersfoort.
Groet,
Tinyta de Rooy

HBO Management
sinds jan 2008

dorientjuh
Berichten: 30
Lid geworden op: 17-01-2010 20:49

Bericht door dorientjuh » 13-07-2012 11:07

Vandaag een mailtje van de associatie. Ik ben geslaagd met een 7!
Als datum staat er de datum van ons schriftelijk examen bij, maar meestal geeft de NEMAS gelijk het totale cijfer toch? Volgens mij zitten ook de cijfers van de scirptie en het mondeling in dit cijfer verwerkt. Weet het niet zeker, maar wacht af.

Helemaal bij! Had dit resultaat niet verwacht, vond het schriftelijk examen pittig en bij mijn mondeling verliep alles (in mijn ogen) ook niet vlekkeloos.
Had echt een vragenvuur. Zo´n 30 vragen gehad, meerdere malen geprobeerd het gesprek over te nemen en wat meer uit mezelf te vertellen door er dieper op in te gaan, maar werd telkens onderbroken om weer terug te gaan naar de vragen waarop ze korte antwoorden wilde hebben.

Groetjes,
Dorien

Tien
Berichten: 28
Lid geworden op: 01-12-2011 09:42

Bericht door Tien » 13-07-2012 14:24

Ik heb het ook gehaald. Een heerlijk gevoel. En een enorme opluchting.
Begrijp dat dit het totale cijfer is , dus van examen incl scriptie.
Groet,
Tinyta de Rooy

HBO Management
sinds jan 2008

Mw.Maaike
Berichten: 55
Lid geworden op: 27-10-2011 16:40

Bericht door Mw.Maaike » 13-07-2012 14:30

ja... geslaagd, met een 7. Erg opgelucht en blij.
Nog maar een theorievak en nog de scriptie afmaken en dan ben ik er.

Bedankt voor alle (morele) steun medeforummers!

Tien
Berichten: 28
Lid geworden op: 01-12-2011 09:42

Bericht door Tien » 13-07-2012 14:37

Hopelijk is dit een motivatie voor alle medestudenten die nu met Kwaliteitsmanagement bezig zijn! :-)
Zet em op!
Groet,
Tinyta de Rooy

HBO Management
sinds jan 2008

Plaats reactie

Terug naar “Kwaliteitsmanagement (NEMAS)”